Beeldend werk

2017


Organisch eiland

Dit werk bestaat uit losse eilanddelen waar het organisch eiland mee opgebouwd kan worden. Op sommige eilanddelen bevinden zich huisjes en vogels. Door de losse eilanddelen kan oneidig gevarieerd worden met het neerzetten van het eiland.

Materialen: gips, tricot (oude t-shirts en leggings), stokjes


Het Organisch eiland tijdens Open Monumentenweekend 2017 in de Lutherse Kerk Amersfoort

De gans werd verbrand:

'Uit mijn as herrijst een zwaan,

die wél zingen mag.'

Dit werk refereert aan de ontstaansgeschiedenis van het symbool van de Lutherse kerk. In de 15e eeuw had de Tsjechische kerkhervormer Johannes Hus kritiek op de katholieke kerk. Hus betekend in het Tsjechisch 'gans'. Aangezien hij steeds meer volgelingen kreeg, vond de katholieke kerk hem steeds gevaarlijker worden. Op 6 juli 1415 werd hij op de brandstapel gegooid. Vlak voordat hij overleed zei hij: "Gij zult nu een gans braden, maar over honderd jaar zult hij een zwaan horen zingen, die zult hij moeten verdragen." Een andere variant op deze uitspraak die ik tijdens mijn onderzoek heb gevonden: "Jullie verbranden een gans, maar er zal een zwaan uit zijn as herrijzen."

Een eeuw later werd Martin Luther de kerkvernieuwer waar wel naar geluisterd werd. Luhter heeft zichzelf met de zwaan als symbool verbonden: "Sint Johannes Hus heeft over mij voorspeld." 

Materialen: Tricot (oude t-shirts, leggings, etc), Paverpoll, metaaldraad, Vernis

Afmeting: 150 cm x 90 cm x 38 cm

Prijs: Op aanvraag

Tijdens het maken van de Zwaan ben ik met de camera gevolgd door An Norren en Josephien Rosendal. Zij hebben de volgende film ervan gemaakt: De Zwaan

Dit werk was van april t/m oktober 2017 te zien aan de gevel van de Lutherse kerk in Amersfoort.

Verblekend koraal

Naar aanleiding van het nieuws dat koraal aan het verbleken is, heb ik dit werk gemaakt. Onder andere in het Great Barier Reef is het koraal aan het verbleken. In dit werk zie je de drie stadia van verblekend koraal: het (fel)gekleurde koraal, verbleekt koraal en uiteindelijk het overleden koraal. Bij de laatste twee stadia valt de 'huid' (dit zijn de algen die de kleur aan het koraal geven) van het koraal eraf en blijft alleen het skelet over, wanneer dit niet herstelt, sterft het koraal.


Materialen: Tricot (oude kleding), metaaldraad, Paverpol, gips, frame van een lampenkap en poot van een lamp.


2016

Organische stad 

In mijn werk spelen thema’s als transformatie en overwoekering een rol. Mijn werk grijpt in op de omgeving, het speelt ermee, roept verwondering op en is zowel tastbaar als ongrijpbaar. Door gebruik van materiaal en licht en de plaatsing in de ruimte vindt telkens een transformatie plaats.


Het werk is gemaakt van oude, in repen gescheurde t-shirts en leggings. Deze heb ik in gips gedoopt, waarna ik het werk heb opgebouwd. De twee hoogste delen worden ondersteund door een metalen frame. De kleine 'torentjes' staan volledig op zichzelf.

Dit werk was van 10 december 2016 tot 8 januari 2017 te zien bij Galerie Pouloeuff.

https://www.galeriepouloeuff.nl


Kruipen

Mijn werk neemt op iedere locatie een andere vorm aan. Tijdens de expositie Visions (oktober 2016) in Loods6 in Amsterdam kroop dit werk tegen een paal op.




Detailfoto

afstudeerwerk

Ik maak beelden die refereren aan processen van verbrokkeling, verval en overwoekering. Wanneer ik in de natuur ben, valt mijn oog op dit soort transformatieprocessen, zoals een boom die omvalt, overwoekerd wordt en een nieuwe schakel vormt in het ecosysteem. Naar mijn idee werken ook mentale processen op deze manier. Een nieuwe bewustwording brokkelt het oude af, een nieuw inzicht overwoekert het oude en zorgt voor een nieuwe schakel in het brein. Zo ontwikkelen wij onszelf en ondergaan we mentale transformaties.

In mijn maakproces speelt handelen, toeval en experiment een essentiële rol om tot nieuwe vondsten en inzichten te komen. Ik transformeer de vormen in mijn werk, die ik gebaseerd heb op de natuurlijke wereld, door het gebruik van onnatuurlijke materialen. Ik wil hiermee de belevingswereld van de toeschouwer prikkelen en de toeschouwer laten verwonderen. Zoals kinderen een rijke fantasiewereld hebben, doordat ze snel linken kunnen leggen en hierdoor verrassende combinaties kunnen maken, wil ik ook de (volwassen)toeschouwer loshalen uit de constructies van het denken en hun gedachten in een stroom van associaties brengen.

Ik hoop dat de toeschouwer zich uitgenodigd voelt om zich door mijn werk heen te bewegen en zich uitgedaagd voelt om het te onderzoeken.

Deze werken zullen zich iedere keer naar de ruimte vormen. Ze waren in een andere vorm te zien zijn op Exposure 2016.

Adres: Rotsoord 3, Utrecht

Meer info over alle activiteiten van Exposure 2016.

Beeldend werk bij Exposure 2016