Werk in opdracht / op locatie

op locatie

AK 24 - Utrecht

Kijken, dwalen, bewonderen én meebouwen aan een fantasierijke dradenlandschap.

    

Een week lang werkte ik in galerie AK 24, in de kelder van Pusckin Ontbijt&Lunch. Een landschap dat groeide en veranderde en vele associaties opriep. Van spinnenweb, klimtoestel, oerbos tot aan de wintervoorraad van een spinnenfamilie. Het proces van maken deelde ik met de bezoeker, zij konden het werk zien veranderen, maar ook deel uitmaken door zelf mee te werken.


Op locatie

Liefdesklus

In 2017 werkte ik 3,5 maand mee aan de Liefdesklus, een project van David Bade in het Centraal Museum in Utrecht. In dit project waren we met een team aan het werk in de laatste zaal van de expositie over het Rietveld-schröderhuis. We gingen in gesprek met het publiek over hun 'liefdesklus' en maakten hier beeldend werk bij. Soms reageerden we zelf op de verhalen, soms werkte het publiek mee in de uitwerking. Drie verhalen die ik uitgewerkt heb.

      

Een dame kwam langs met een gehaakte mini-octopus. Een hele groep dames haken deze octo's voor baby's die in het ziekenhuis in de couveuse liggen.
Als eerbetoon aan deze dames maakte ik samen met anderen een reuzen-octopus van oude kleding en lappen stof. Het samen maken en verzamelen van materialen zorgden voor een mooie verbinding en mooie gesprekken.
         



Veel dames hoefden niet lang na te denken. 'Het opvoeden van mijn kinderen' -of- 'de bevalling' was de grootste liefdesklus. Ze geven veel liefde, ze ontvangen veel liefde, maar soms ik het ook een grote klus. Dit gaf mij het idee om een zwangere buik uit het raam van het Rietveld Schröderhuis te laten komen. In de buik heb ik onze levenscyclus gemaakt. Nadat je de zorg voor je kinderen hebt gehad, komen je ouders in de leeftijd waarop ze in min of meerdere mate zorg nodig hebben.



"Pak maar mijn hand opa, we komen er samen uit."

Op Locatie

Kunstfest - Nijmegen

Mijn werk grijpt in op de omgeving, het speelt ermee, roept verwondering op en is zowel tastbaar als ongrijpbaar. Tijdens Kunstfest ging ik samen met de bezoeker een voor hen herkenbaar en inmiddels alledaags geworden plek veranderen, zodat er een heel eigen wereld ontstaat. Het materiaal waarmee we werkten was, net als de plek, alledaags. Namelijk de stof van kleding dat ooit graag gedragen is, maar door het gebruik en wassen is afgedankt.

        

Werk in opdracht

PGGM - Zeist

Als kunstenaar ben ik geïnteresseerd in hoe beelden verhalen kunnen vertellen en duiding kunnen geven aan de wereld om ons heen. Bedrijven en instellingen laten hun bestaansrecht, verhaal, en organisatie-dna tot uiting komen in beelden. Denk hierbij aan het gebouw waar zij zich bevinden, aan logo's, reclamemateriaal en andere marketinguitingen. Deze beelduitingen geven, bewust en vaker nog onbewust, richting aan het handelen van mensen in een organisatie. Het zorgt voor de versterking van de organisatiecultuur en van hoe er gewerkt wordt binnen een organisatie. Als kunstenaar help ik organisaties met het in beeld brengen van hun verhaal en hun culturele waarden. Ik onderzoek wat er is, toon dit op een visuele manier en breng zo de dialoog tussen mensen op gang. Ook kan ik organisaties helpen met het verbeelden van een gewenst toekomstperspectief.

Een voorbeeld van de manier waarop ik werk met organisaties is de opdracht die ik heb uitgevoerd voor PGGM. Deze pensioenuitvoerder wilde een visualisatie ter begeleiding van de 'week van de waardevolle toekomst'. Als beeldmerk heb ik gekozen om aan te sluiten bij het huidige beeldmerk van PGGM, de albatros. De albatros staat voor PGGM voor visie en het continue zoeken naar duurzame oplossingen voor een waardevolle toekomst. Dit kunstwerk hangt in de ontvangsthal van het hoofdkantoor in Zeist. Wanneer je in de hal staat en naar het werk kijkt, vliegt de albatros vanuit zijn vertrouwde omgeving de toekomst in. Een toekomst die nog open ligt en waardevol ingevuld kan worden. Vanuit het café gezien, kijkt de albatros terug, hij doet dit niet alleen, maar met de betrokkenen om hem heen. Het pensioen is een nieuwe fase in het leven. Een fase waarin de toekomst nog open ligt, maar waarbij je het verleden met je meeneemt.

De waarden die PGGM voorstaat heb ik terug laten komen in zowel gebruik van materiaal als in het beeld zelf. De vogels zijn gemaakt van materiaal afkomstig van eerdere marketinguitingen. De vlaggen en banners vormen een nieuw beeld wat, bijna letterlijk, voortbouwt op de waarden van PGGM. Zo sluit het aan bij de gedachte om duurzaam te werken. Andere kernwaarden vliegen als het ware vanuit het verleden op de vleugels van vogels mee de toekomst in.


OP locatie

Trashii Can

Een project in de openbare ruimte.

Wat mij al jaren opvalt is dat er veel afval op straat en in de bosjes ligt. Ik wilde met dit project in 2013 mensen hierop wijzen zonder belerend te zijn, daarom heb ik het mannetje ‘Trashii Can’ bedacht. Op de website ( trashiican.wordpress.com ), heb ik het volgende hierover geschreven:

“Hoe gaan wij om met ons afval? Gooien we het zomaar op straat, in de natuur, in de afvalbak of kan je er meer mee? Trashii Cans zijn gemaakt van afvalmateriaal en worden overal op straat waar afval rondslingert neergezet. Ze hebben allemaal een klein afvalbakje bij zich. Ze zetten je aan het denken, maar zorgen ook voor een glimlach.”

            

Een Trashii Can mag meegenomen worden naar huis, maar mag ook weer op een andere plaats neergezet worden.
Dit project riep mensen op om Trashii Cans te maken, neer te zetten en hierover op de website een berichtje plaatsen.